burung terbang



Saturday 31 October 2015

PENGARUH PENGGUNAAN GADJET

Perkembangan teknologi sekarang ini sangat pesat. Banyak teknologi canggih yang telah dicipta, seperti gajet. Gajet merupakan peranti elektronik kecil yang mempunyai fungsi khusus. Dalam Bahasa Melayu, gajet disebut sebagai "alat". Salah satu hal yang membezakan gajet dengan peranti elektronik lain adalah unsur "kebaruan". Hal ini kerana dari hari ke hari gadjet selalu muncul dengan menyajikan teknologi terbaru yang membuat hidup manusia menjadi lebih praktikal.  Kemajuan teknologi membuat perubahan yang begitu besar dalam kehidupan manusia dalam pelbagai bidang dan memberi kesan yang begitu besar pada nilai-nilai kebudayaan. Sekarang ini setiap orang diseluruh dunia pasti sudah mempunyai gadjet. Tak jarang kalau sekarang ini banyak orang yang mempunyai lebih daripada 1 gadjet. Ini mungkin disebabkan oleh beberapa faktor.


Pengguna gadjet bukan saja dari kalangan pekerja, tetapi sekarang ini hampir semua kalangan menggunakan alat dalam melakukan aktiviti seharian. Hampir setiap orang yang menggunakan gadjet ini menghabiskan masa terluang mereka dengan melakukan aktiviti seharian lain seperti bersenam, berjoging, memancing dan sebagainya. Kecenderungan masyarakat yang hidup bergantung dengan gadjet yang dimiliki inilah yang membuat hal ini menarik dan terpengaruh untuk diteliti dan kerana peminat gadjet yang terlalu banyak. Padahal beberapa tahun yang lalu, gadjet hanya di pakai oleh golongan ternama seperti "businessman" iaitu dari kalangan menangah ke atas. Namun, pada masa kini, setiap orang sudah memiliki gadjet masing-masing tanpa mengira peringkat umur dan pekerjaan.

antara gadjet yang terdapat pada masa kini
Gadget adalah sebuah teknologi ataupun inovasi yang memiliki banyak manfaat kepada manusia. Antara salah satunya ialah dapat membantu dan mempermudah pekerjaan seseorang. Pada era teknologi yang sudah canggih ini, gadget merupakan salah satu keperluan kepada seseorang. Bermula daripada kanak-kanak dalam usia awalan tahun sehingga golongan dewasa sudah pasti mempunyai alat ini. Apatah lagi di era sekarang ini, gadget sudah berkembang dengan aplikasi yang canggih dan rata-rata yang diperlukan sudah terdapat di gadget atau apa-apa yang kita ingin lakukan juga dapat ditunaikan. Maka dari itu, ramai orang yang menggunakan gadget ini selain sebagai keperluan dalam membantu menyelesaikan pekerjaan tetapi juga untuk komunikasi serta mendapatkan informasi.
setiap orang sibuk dengan gadjet masing-masing tanpa mengendahkan orang lain
Setiap orang sibuk dengan gadjet masing-masing tanpa mengendahkan orang lain


Bukan itu sahaja tetapi gadget ini juga telah menyerap ke dalam dunia pendidikan sehinggakan pelajar lebih gemar menggunakan gadget berbanding buku. Hampir sebahagian besar pelajar mempunyai sebuah gadget. Penggunaan gadget mempunyai beberapa manfaat terutama di kalangan pelajar, salah satu daripadanya ialah sebagai e-mel. E-mel adalah salah satu kemudahan yang sering digunakan terutamanya oleh pelajar, dengan adanya gadjet,  proses pembelajaran antara pensyarah dengan pelajar lebih mudah seperti menghantar dan menerima tugasan kuliah. Di samping itu, gadget juga banyak memudahkan pelajar dalam mencari bahan-bahan rujukan kursus disamping turut memudahkan pelajar dalam melakukan sesuatu tugasan. Penggunaan gadjet membolehkan pelajar dapat melakukan kerja dengan baik dan lebih efisien. Sebagai contoh, subjek Sains Komunikasi yang perlu dikemaskini tentang berita yang sedang berlaku supaya tidak terlepas berita ini. Pelajar menggunakan alat  canggih ini untuk mengakses maklumat di mana atau bila-bila masa sahaja. Malangnya, tidak semua pelajar menggunakan alat dengan cara yang positif. Terdapat beberapa pelajar yang menyalahgunakan gadjet tersebut.
                                                                                                                                                   Kecenderungan penyalahgunaan terhadap gadget juga dapat dilihat pada mahasiswa yang tidak pernah terlepas dari gadget mereka samaada smartphone atau laptop. Lazim sekali kita selalu jumpa mahasiswa yang sentiasa membawa smartphone di tangan mereka kerana sememangnya teknologi zaman sekarang sangat canggih. Semua informasi dan hal-hal yang berkaitaan semasa atau up to date dapat diketahui dengan cepat tanpa mengira sempadan globalisasi. Segala maklumat tersebut dapat diakses dengan hanya melalui smartphone malah, kepenggunaannya juga amat dirisaukan kerana kemungkinan terdapat penyalahgunaan. Misalnya, laptop yang dibenarkan pada waktu kuliah sememangnya dimanfaag untuk keperluan kuliah, namun kadang kala disalahgunakan oleh beberapa mahasiswa untuk melakukan perkara lain seperti online untuk keperluan pribadi. 
salah satu gadjet adalah telefon pintar

       Gadjet sangat penting bagi kehidupan manusia terutamanya untuk berkomunikasi, mengisi masa terluang, menambahpengetahuan, pendidikan, perniagaan, dan lain-lain. Kebanyakkan orang selalu bergantung pada gadjet dalam melakukan suatu perkara seperti mencari maklumat tanpa merujuk kepada sumber yang lain. Hakikatnya, maklumat yang diambil dan digunakan adalah kurang tepat dan jauh daripada fakta sebenar. Disamping itu, pelajar tidak mahu kelihatan keliru dengan konsep ketinggalan zaman dan dengan adanya gadjet adalah penting bagi mereka. Pelajar-pelajar yang menggunakan gadjet adalah untuk mengekalkan reputasinya. Mereka berasa bangga apabila memiliki alat yang canggih. Kenyataan yang sebenar-benarnya berlaku adalah seseorang tidak boleh hidup tanpa gadjet dan hal ini menjadi kebiasaan sehingga berasa janggal sekiranya gadjet tidak terdapat dalam tangan.
kanak-kanak juga terpengaruh dengan penggunaan gadjet
manusia tidak boleh hidup tanpa gadjet

komunikasi dalam keluarga tidak wujud disebabkan penggunaan gadjet tersebut

No comments:

Post a Comment