burung terbang



Sunday 26 May 2013

ATASi MENGANTUK KETiKA BELAJAR


Ramai yang menyalahkan buku dengan mengatakan ia bosan. Ada juga yang menyalahkan suasana bilik yang terlalu sejuk atau amat panas. Tidak kurang juga yang menuding jari kepada guru, kononnya tidak bijak mencungkil minat untuk kita belajar. Apa pun alasan, masalah mengantuk ini mesti diatasi. Jika tidak, apa yang telah ditelah ditelaah pasti tidak diperoleh, sia-sia segala maklumat dan pasti kita tidak beroleh manfaat. 





1. MAKAN TERLALU BANYAK SEBELUM TIDUR
   Betul, makanan membekalkan tenaga. Tetapi makanan terlalu banyak bakal menghabiskan tenaga di otak dek kerana badan menumpukan kepada proses penghadaman makanan tersebut. Dengan kata lain, andai makan berlebihan sebelum belajar, minda seperti tidak bersedia untuk belajar dan ini yang menyebabkan mengantuk.

2. TIDUR YANG TIDAK CUKUP
   Semua orang tahu tentang hal ini tetapi ramai yang tidak ambil peduli. Ramai antara kita suka belajar sehingga larut malam dengan alasan untuk belajar dengan penuh tekun dan fokus. Akhirnya, hari esok menjadi hari huru-hara. Mana tidaknya, solat subuh terlewat, terpaksa pula bergegas untuk bersiap ke sekolah., suasana pagi yang tenang bertukar menjadi kelam kabut dan akhirnya hari bemula dalam keadaan yang negatif. Tekanan "menghodohkan" semangat juang dan tidak cukup dengan itu, apabila mula mengadap buku, mulalah mengantuk.

3. TIDUR YANG TIDAK CUKUP-CUKUP
   Bunyi yang number 2 tadi macam nak sama tapi lain cikit. Fenomenanya ini agak pelik tetapi ramai juga orang yang terjebak dengan masalah ini. Asal ada masa terluang ja, mesti nak tidur. Dan yang lebih syahdunya, apabila ada yang menggunakan alasan untuk 'khailulah' apa tu?? 'tidur sekejap sebelum zohor'...Malangnya, siapa 'berkhailulah' sampai ke lewat asar! Ini menyebabkan kitaran waktu rehat dalam tubuh menjadi keliru. Akibatnya anda akan mengantuk tanpa mengikut waktu apatah lagi tatkala mata mengadap buku!


4. MAKAN SEKADAR KEPERLUAN
   Mengikut sunah Nabi ketika makan mengatakan "makanlah ketika lapar dan berhentilah ketika kenyang" insya-Allah sedikit membantu memberi fokus terbaik ketika belajar. Sebagai peringatan, jangan ambil asam atau jeruk, dengan itu sebenarnya sedang mengurangkan juga kekuatan memori dan daya fikir..




5. JAGA MASA TIDUR
   Allah meciptakan tidur itu untuk merehatkan badan. Maka apabila sampai masa untuk tidur, tidurlah dengan selesa. Jangan terlebih ataupun terkurang. Tidur yang baik adalah mengambil masa selama  6 jam hingga 8 jam sehari. Tak payah la sangat bersengkang mata dengan alasan untuk belajar kerana waktu sebegitu, sebenarnya rehat yang secukupnya untuk hari esok yang lebih positif dan bersemangat. Takut nanti bukannya nak membaca sangat tetapi sekadar melihat buku sahaja..

6. TIDUR APABILA TERLALU MENGANTUK
   Apabila terlau mengantuk kerana terlalu penat melakukan sesuatu, maka tidurlah sebelum duduk di meja studi. Cuma bagi yang mengantuk tanpa alasan yang kukuh, apa kata cuba kaedah ini. Tidur tetapi tidak perlu untuk berbaring, sekadar tidur menongkat dagu di meja studi. Pejamkan mata. Insya-Allah, apabila tangan sudah tidak mampu menongkat kepala dan sudahnya pasti terganggu dengan insiden itu. Insya-Allah, insiden itu akan membuatkan mata menjadi bulat semula. Tambahan pula apabila mata dibuka, kita terlihat buku dan tugasan diatas meja.

7. BELAJAR DENGAN AKTIF
   Dengan kata lain, elakkan membaca dengan menggunakan mata. Ops, so nak guna apa?? Gunakan mata untuk melihat, mulut untuk membaca dengan kuat, tangan untuk mencatat atau menggariskan isi penting dan kaki untuk bangun sambil studi ketika mula boring. Insya-Allah dapat mengatasinya dengan sempurna.

8. BERDOA
   Last of all, berdoa dan merayu kepada yang maha esa sudah semestinya menjadi pendinding yang utama untuk merayu dan meminta pertolongan agar diberikan tenaga dan semangat untuk belajar tanpa sebarang gangguan terutamanya masalah mengantuk ini. Insya-Allah  kita akan dapat mengatasi masalah ini. 




#Belajar bukan nak kuantiti sangat tetapi yang kita mau adalah kualiti belajar....study hard but not too hard OR study smart not hard...peace :) 






No comments:

Post a Comment